Liselerde Bilim Uygulamaları Projesi İklim Değişikliği Afiş Sergisi

Liselerde Bilim Uygulamaları Projesi İklim Değişikliği Afiş Sergisi

18.04.2024 210

Gaziantep/Şehitkamil/ Yasemin Erman Balsu Anadolu Lisesi

Liselerde Bilim Uygulamaları Projesi

 

Proje konusu: İklim değişikliği

Proje yürütme kurulu:

·         Mustafa ŞAHİN: Okul Müdürü

·         Mehmet Celal TOSYALI: Okul Müdür Yardımcısı

Proje yürütücüleri:

Öğretmenler:

·         Hasan ÖZÜPEKÇE

·         Arzu KAHRAMAN AKÇA

·         Özgür Sami AKGÜL

·         Meral GÜNAY

·         İpek AYAZ

Proje Amacı

            Küresel ısınmanın iklim değişikliğini etkilemesi sonucu fosil yakıtlı araçlardan elektrikli araçlara geçilip geçilmemesinin gençlere aktarılması.

Proje Yöntemi: Münazara

Münazara Ekipleri

            Hükümet:

·         11-B 301 Şevval  KARTAL

·         11-B 315 Zeynep MUŞTU

·         11-B 297 Elisa Dua YAŞAR

·         11-B 291 Nisanur TÜM

Muhalefet:

·         11-D 323 Zeynep AYDOĞAN

·         11-D 334 Cihan CENGİZ

·         11-D 346 Elanur AYDEMİR

·         11-D 482 Bilal KÜPELİ

Hükümet Kanadı Konuşması

Konu: 2025’e kadar küresel ısınma sebebiyle mazotlu araçlardan elektrikli araçlara geçilmesi

 Konuşma metni:                                                                                                                Küresel ısınma şu anda çağımızın en büyük problemlerinden biridir. Küresel ısınmayı tetikleyen şeylerden birisi de fosil yakıtlı araçlardır. Mazotlu araçlar havaya karbondioksit, karbonmonoksit gibi çeşitli gazlar yaymaktadır. Bu gazlar yüzünden canlıların nesli de tehlike altına girmektedir ve yaşam süreleri azalmaktadır bu sebeple canlı yaşamını bu kadar tehdit eden unsurlardan biri olan mazotlu araçlardan elektrikli araçlara geçmeliyiz.

Elektrikli araçların motorları, batarya ve pil setleri aracılığıyla çalışır. Elektrikli taşıtlar doğa için en zararsız ulaşım alternatifidir. Elektrikli araçların ana avantajı çevre dostu olmaları aynı zamanda daha sessiz ve konforlu  çalışmaları böylece ses kirliliğinin de önüne geçilmiş olunur yakıt fiyatı konusunda da daha uyguna gelmektedir.

İzmir’de  bir firma tarafından yürütülen bir Ar-Ge çalışmasında mazotlu araçların elektrikli araçlara dönüştürebiliyoruz. Mazotlu araçların motoru ve yakıt deposu çıkarılarak elektrikli araçların enerji kaynağı olan bataryalar yerleştiriliyor. Şarj dolum konusunda ise şarj teknolojisi mevcut aracı, araca montajlı şarj teknolojisi bulunan elektrik alanına park etmeniz yeterli oluyor. Yolların kenarına bu tarz şarj noktaları eklenmesi ile de yolda şarj sıkıntısı çekilmeyecektir. Aynı zamanda yol alırken şarj olabilen bir teknoloji de mevcut bulunmaktadır.Elektrikli araçlar  bu kadar çevre dostu, maliyeti düşük ,uzun menzil alırken, mazotlu araçlar çevreye zarar verirken ve üstelik daha maliyetli iken elektrikli araçları mazotlu araçlara kıyaslandığında tercih etmek daha mantıklı olacaktır.

 

Muhalefet kanadı konuşması

Konu: 2025’e kadar küresel ısınma sebebiyle fosil yakıtlı araçlardan elektrikli araçlara geçilmesine karşı çıkmak

Konusma metni:      

Fosil yakıtlı araçlar kadar elektrikli arabaların da doğaya birçok zararı vardır.Mazotlu araçlarda kullanılan fosil yakıtlar önemli bir birikimdir. Bu birikim ortaya yüksek basınçta fosil ve kalıntılardaki karbon bileşeninin değişime uğrayarak sıvılaşması sonucunu ortaya çıkarır. Mazotlu araçlar gazların yüksek basınç ve sıcaklık altında sıvılaşmasıyla çalışır. Ayrıca 2025 gibi kısa sürede köklü değişiklikler yapılması ülkeleri ve insaları zorlar, insanlar yeni edindikleri arabaları atmak ve kullanım dışı bırakmak zorunda kalırlar. Bu durum ise ülkelerde geniş alana yayılan araç çöplüklerinin oluşmasına sebep olur. Ülkelerin ekonomileri bu durumdan olumsuz etkilenecektir hatta değişime ayak uyduramayan devletleri zor bir yüzyıl bekleyecektir.

Elektrikli araçlar batarya ve şarj istasyonları yardımıyla çalışır. Bu bataryaların içinde bulunan lityum gibi ağır metallerin doğaya ve canlılara birçok zararı vardır. Şarj istasyonlarının maliyeti düşünüldüğünden daha fazladır.Ülkelerin bu maliyeti sübvanse edecek yeterli altyapısı yoktur ve iki yıl gibi kısa bir sürede bu altyapıyı oluşturamazlar.

Menzil durumu da büyük bir sorun teşkil eder. Şarj istasyonlarının kurulumunda aralarında mesafe olması gerekir.Şarj ettiğimiz araçlar ile farkında olmadan uzun mesafe gidersek arabamızı şarj etmek için fazla zaman kaybederiz.Bu zaman kaybı insanların hayatını ve sosyal ilişkilerini olumsuz etkiler. Evlere ayrı bir istasyon kurmak ise 2025 yılına kadar mümkün değildir.

Bütün bu sorunları toplu bir şekilde ele alırsak iki yıl gibi kısa bir sürede dünyadaki tüm ülkelerin bu duruma ayak uydurması düşünülemez.Ülkelerin altyapısı, ekonomik yetersizliği, batarya ve şarj istasyonlarının yüksek maliyeti elektrikli arabaların yaygınlaşmasını engellemektedir.

 

18-04-202418-04-202418-04-202418-04-2024